NL | EN

Problemen met een leverancier: Led-e-Lux in Helmond


Ik ben een gelukkig mens. Niet alleen met mijn mooie vrouw en heerlijke (klein)kinderen, maar ook als zakenman. Ik heb geen wanbetalers en leveranciers waar ik zeer tevreden over ben. Hoewel...

Ik probeer zelf altijd goed te zijn voor mijn klanten, niet alleen door een goed product te leveren, maar ook door ervoor te zorgen dat de klanten krijgen wat ze hebben besteld. Ook in de productie van planisferen gaat het wel eens mis. Soms is het mijn eigen schuld, omdat ik bijvoorbeeld het PDF-bestand niet goed heb gemaakt; in zo'n geval heb ik pech en laat ik het onderdeel opnieuw drukken (dat heeft wel eens een paar duizend euro schade opgeleverd, maar dat hoort bij het vak). Soms heeft een van de beide drukkerijen een fout gemaakt. In die gevallen wordt het altijd netjes opgelost en we zijn dan ook bijvoorbeeld al 24 jaar bij dezelfde zeefdrukker, Silk Screen in Heerhugowaard (met de huidige offset drukkerij van de (papieren) sterrenkaarten, de firma Rijser in Purmerend, hebben we nog maar een paar jaar contact, maar ook over dat bedrijf zijn we zéér tevreden!). Deze bedrijven maakten ook de onderdelen van de Superplanisfeer, wat een prachtig product geworden is!

Minder zorgvuldig

Er zijn echter ook mensen die op een andere manier zakendoen. En het 'gevalletje' dat ik hier beschrijf heeft ook te maken met die Superplanisfeer.  Voor tien klanten heb ik vorig jaar namelijk, als service, LED-panelen besteld om een verlichte wanddisplay te maken.

Zo’n paneel bestaat uit een aluminium rand van vier speciale profielen (waarin rijen LEDs), een aluminium achterwand en drie kunststof platen, waarvan een het licht van de LEDs verstrooid (diffuus maakt).
Op basis van dat paneel ontwierp mijn handige broer Aad een constructie voor een fraaie, goed en veilig op te hangen verlichte wanddisplay. Een display die goed werkt voor sterrenwachten en sterrenkundeclubs, en bij mensen thuis. Hij had daarvoor specificaties gemaakt, met alle maten en dergelijke erbij.
Volgens die specifiaties zouden de panelen in de twee randprofielen aan de zijkanten van vier gaten worden voorzien, voor bouten die het paneel met de voorplaat zouden verbinden. In het midden van een paneel moest een centraal gat komen, uiteraard nauwkeurig gepositioneerd, door alle vier de platen. Hier kwam een bout doorheen waaromheen de sterrenkaart draait. Aad had aangegeven dat er geen schroeven in de buurt van die vier boorgaten moesten komen, waaruit duidelijk zijn veronderstelling bleek dat de panelen geschroefd zouden worden.
 
Via via was ik uitgekomen bij het bedrijf Led-e-lux in Helmond, dat dit soort plafondverlichting in een led-uitvoering maakt. Zij konden panelen op maat leveren, van ca. 70 x 70 cm.

Het liep uit op een maandenlange, zeer frustrerende tijd, met slapeloze nachten, veel correspondentie met de directeur, die niet wilde meebewegen, en met uiteindelijke hoge extra kosten. Daarnaast moest Aad er veel vrije tijd in steken om de door de leverancier veroorzaakte problemen op te lossen en de klanten een mooi product te kunnen bieden. Ik ben Aad veel verschuldigd!

Vertraging en teleurstelling

We bestelden de panelen aan het begin van de zomervakantie van 2016. Door de vakantie kon Led-e-Lux niet alle benodigde delen op tijd binnenkrijgen van hun toeleverancier. Goed, dat kan, al was het pas september dat de panelen uiteindelijk klaar waren. Daarna merkten we dat men steeds weer erg veel tijd nodig had om tot (her-) leveren over te gaan.
Op 7 september 2016 haalde ik de panelen zelf op in Helmond (meestal wordt iets dergelijks door een leverancier afgeleverd, maar het argument dat de panelen erg kwetsbaar waren en vervoerders niet altijd voorzichtig deed mij beslutien het dan het zelf op te halen). Een week later bracht ik ze naar mijn broer in Julianadorp; dat was dus weer 300 km rijden...
Aad had in het weekend erna pas de tijd om het eerste paneel te bekijken. Uit de controle van het eerste paneel bleek dat er niet volgens de specificaties was gewerkt en dat het meer werk voor Aad zou betekenen, en extra kosten. De centrale gaten zaten niet goed ten opzichte van elkaar en de lijst was met de aluminium achterplaat verbonden door gebruik te maken van de vier grote boorgaten die juist cruciaal waren voor de constructie van de wanddisplay! Die gaten waren overigens ook niet nauwkeurig gepositioneerd (vaak zelfs in de rand van het profiel geboord!), wat later problemen gaf bij het maken van de wanddisplays...
De constructie met slechts vier bevestigingspunten levert een instabiel product op en toen de vier schroeven werden verwijderd bleef een losse verzameling van vier randprofielen en vier platen over… Daar valt niet mee te werken, de constructie moet natuurlijk stevig zijn. Aad kreeg een tubetje lijm opgestuurd om ze te lijmen, want hij zag het (toen nog) niet zo zitten om er zoveel schroefjes in te draaien (de directeur had het in de correspondentie overigens steevast over plafondverlichting en had dus ondanks al onze uitleg en de specificaties blijkbaar niet begrepen waarom het ging). Na wat moeizame telefoontjes ging de directeur verder eind september akkoord met het geven van een korting van € 200 (excl. BTW), voor het extra werk en extra materiaal dat nodig was om de panelen - op basis van dit ene, eerst bekeken paneel - geschikt te maken voor het doel. Dat bedrag is nooit betaald!
Maar erger: dat eerste paneel bleek nog het beste te zijn van de tien… Aad kwam pas later toe aan de andere negen aangezien hij niet de werkruimte heeft om ze allemaal tegelijk uit te pakken en verwerken tot het eindproduct.

Nog weer erger

Een latere controle in oktober (Aad is leraar dus heeft niet zoveel vrije tijd) bleek dat er niet alleen niet volgens de specificaties was gewerkt maar dat de dure panelen ook vol krassen zaten, dat er vieze (zweet?) vlekken tussen platen zaten, dat achterpanelen niet goed vastzaten en meer ellende. Op 25 oktober stuurde ik een aangetekende brief naar de directeur, een dag later gevolgd door een e-mail met daarbij foto's en een uitgebreid verslag van alle tekortkomingen en schade. Hier zijn de losse pagina's uit de omvangrijke pdf, zodat je kunt zien wat een slecht werk men afleverde: 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8
 
De man reageerde verrast en stelde voor dat hij ze zou laten ophalen en helemaal in orde zou maken: “We houden nu op met lapmiddelen, we gaan de panelen herstellen om je fatsoenlijk te helpen”, aldus de directeur. Dat was een hele opluchting, 'Had dat meteen gedaan!', dachten wij. Het werd opgehaald en we stuurden opnieuw de specificaties, voor de zekerheid! Aad vroeg wéér nadrukkelijk om de paneelranden met schroeven vast te maken, doch die schroeven niet te dicht bij de gaten voor de vier bouten te plaatsen. De directeur hield trouwens in latere correspondentie vol dat de panelen [volgens onze specificaties] gelijmd noch geschroefd moesten worden... Zoiets noem je volgens mij een bouwpakket.
 
Er ging weer veel tijd overheen, maar op 22 december (een maand later!) werden de panelen weer bij mijn broer in Julianadorp afgeleverd. Zo kon Aad er, met begrijpelijke tegenzin, in zijn kerstvakantie mee aan de gang. Wat hem meteen al opviel was dat de panelen los op het pallet zaten, dus niet goed vastgemaakt. Maar erger was dat bij het uitpakken sommige aluminium achterwanden meteen loslieten. Ze waren niet geschroefd maar gelijmd. Dat zou op zich geen probleem hoeven zijn, maar ze waren klaarblijkelijk slecht gelijmd! Verder bleek men zich wederom niet zoveel te hebben aangetrokken van de specificaties… Andere problemen waren wel opgelost.
 
Aangezien de klanten nu wel erg lang zaten te wachten (enkele sterrenwachten hadden de Superplanisfeer mét wanddisplay in januari nodig voor hun cursus), en sommigen zelfs dreigden af te vallen als klant, besloten wij de problemen van het Led-e-Lux product dan maar zelf op te lossen. Wij konden niet langer wachten, en zeker niet meer vertrouwen op de leverancier! Voor mij betekende dat tevens de zekerheid dat we in januari een goed product konden aanbieden aan de klanten.

Een dure grap

Ik had zelf even tijd nodig om alles op een rijtje te krijgen, wéér een brief te schrijven met alle feiten op een rijtje, en die ‘brief’ ging als e-mail uit op 26 januari. Ik heb dit informeler gehouden omdat de directeur eerder gepikeerd was door de officieel opgestelde aangetekende brief... Aan de e-mail had ik het overzicht bijgevoegd met alle door ons extra gemaakte kosten (ca. € 150), en de kosten voor de extra tijd die mijn broer bezig was geweest om hun onacceptabele product om te zetten in een wanddisplay waar de klanten blij mee konden zijn. Het ging om 40 uur, kosten 600 euro in totaal. Dat is heel redelijk voor al het werk (waarbij niet eens alles is gerekend), zeker omdat de laatste versie van het product Aads zuurverdiende vakantie had opgeëist! Dat geld is ook betaald aan Aad.
 
De directeur was echter niet te vermurven, gesterkt door mijn domheid zijn factuur, in september, netjes op tijd te betalen (zoals het hoort, maar dat was nu niet zo verstandig). Hij kon daardoor aan het langste eind trekken... maar had ook kunnen besluiten het netjes te regelen. De man bleek ook gepikeerd dat hij niet de kans heeft gekregen om de fouten te herstellen... Nóg een kans? Nog langer wachten??
 
Aangezien de wanddisplays een service waren voor een aantal klanten, hadden wij afgezien van winst op de panelen. Dat betekent ook dat extra kosten uit eigen zak komen.


In het kort

Om een lang verhaal iets korter te maken: de bestelde panelen zijn te laat geleverd, waren niet goed (volgens de specificaties) gemaakt, waren beschadigd en vies, werden niet goed hersteld en moesten door de tijdsdruk in eigen beheer worden gecorrigeerd, waarna de leverancier niet bereid was tot restitutie.

Mijn teleurstelling en verontwaardiging wat betreft zijn weigering om zaken beter op te lossen zijn enorm groot.

Gelukkig zijn er heel veel goede leveranciers!