Shop: € 0,00
 

Over de 'service' van PostNL

Klachten worden niet behandeld...

Ik verstuur al bijna 36 jaar artikelen en pakketten via PostNL, hoewel we de grotere, duurdere pakketten al jaren via UPS verzenden. Dat laatste heeft een reden: in de loop der jaren is er teveel fout gegaan bij PostNL en haar voorgangers. Ik heb 20 jaar geleden eens een schatting gemaakt van de totale schade die ik daardoor had geleden, en toen kwam ik al op 2000 gulden. Dat varieerde van het dubbelgevouwen in de brievenbus steken van onze toch redelijk stevige planisferen in hun nog stevigere verpakking, tot het verdwijven van een pakket van 1000 gulden in Vlaanderen (toegegeven, daar kon PostNL niets aan doen). Er is inmiddels zeker 2000 euro bij gekomen, maar ik ben gestopt het bij te houden...

In elk geval was het de reden om pakketten aangetekend en met verzekerde waarde te versturen, dan had ik een vangnet en ik vermoedde dat men dan toch iets nauwkeuriger met de pakketten zou omgaan. Alleen blijkt dat niets waard als er wel iets gebeurt...
Ten eerste is het onmogelijk contact te krijgen, en als dat wel een keer gebeurt, is dat meteen ook het einde ervan. Het is een verschrikkelijke, bureaucratische en arrogante club.

Ik raad aan niets via dit bedrijf te versturen. Je zou bijna willen dat iedereen eens een maandje post naar familie en vrienden zou sturen zonder postzegel (en dan zonder afzender natuurlijk). Misschien dat dat ze wakker zou kunnen maken. Een 'februari vrije post' maand of zo. Maar ja, dat mág niet natuurlijk... dus dit is geen oproep!

Niet leveren van de dienst of het product waarvoor mensen hebben betaald mag echter ook niet!

Ik zoek al jaren naar een betere optie, maar dat betekent bij kleine pakketten hogere kosten en ik moet verder weg om het voor verzending aan te bieden.

Even een maandje (januari 2021) aan pakketten versturen via PostNL:

- 30 december een Superplanisfeer verzonden, verpakt in drie lagen maatwerk kartonnen platen (zie de foto's hieronder);
en dan de rampweek:
- op 25 januari 14 pakketten verstuurd, totale waarde inclusief verzendkosten € 1380,00. Ik kom er vandaag achter dat AL deze pakketten als 'vertraagd' in het PostNL tracking systeem staan, sinds 27 januari, 3 u 's nachts! Wat is er met die pakketten aan de hand? Geen idee, PostNL, bekend als de meest arrogante en klantonvriendelijke organisatie die ons land 'rijk' is, valt niet te bereiken.

LAATSTE NIEUWS: er lijkt beweging in te zitten, de pakketten zijn een stap verder of zelfs 'en route'.

De kapotte Superplanisfeer

Over de Superplanisfeer: wij hebben maatwerk verpakking laten maken om ze te verzenden, omdat het een duur ding is en omdat er ook maar 100 van zijn gemaakt. De verpakking bestaat uit een grote enkellaags plaat karton waarin ze zijn ingepakt en opgeslagen in het magazijn. Voor verzending gaat daaromheen een extra dikke (dubbellaags) plaat karton. Het zou daarmee helemaal veilig moeten zijn, behalve voor... PostNL.* Ik roep al 30 jaar dat, als je een Leopard tank wel vernielen, je deze het beste via de post van versturen...

De planisfeer was namelijk geheel vernield: een grote hap uit de 5 mm dikke sterrenschijf, van zeer stevig kunststof, maakt het ding onbruikbaar. Maar goed, daarvoor is het verzekerd, zou je zeggen...

Ik heb hierover even kort contact gekregen, via Messenger, en daarna... ijselijk stil, niemand reageert op mijn vragen.

Wordt vervolgd.

*) Dit is geen aanval op de bezorgers van PostNL, waarvan iedereen weet dat die zwaar onderbetaald worden en per dag heel veel pakketten moeten afleveren. Je vraagt je af: PostNL maakt 180 miljoen euro winst over 2020 (vooral op pakketten), de postzegels worden wéér 5 cent duurder: sinds 2011 is die prijs meer dan verdubbeld (van 44 naar 96 cent). Het personeel verdient niets meer... Wie harkt al die winst binnen? En denkt PostNL na over die winstgevende pakketdienst? Dan zou ik de service toch maar eens verbeteren.

Foto's schade Superplanisfeer

De onderstaande foto's werden gemaakt door de klant (die uiteraard meteen een vervangend exemplaat kreeg toegestuurd). Je ziet ook de verpakking. De foto van de zijkant van de verpakking toont de verpakking zonder de dubbeldikke buitenlaag!

De linker foto laat zien dat de breuk kennelijk ontstaan is doordat men het op een scherpe rand heeft laten vallen.