Shop: € 0,00
 

Op excusie naar het CERN


Teachers visit

Van 20 tot en met 22 februari was ik met een forse groep onder leiding van de zeer actieve en ook nog eens erg aardige Jean Pierre Grootaerd op een excursie (of beter: ‘Guided visit’) op het CERN, in Genève. Hieronder zijn verslag (iets aangepast voor dit doel). Hij heeft ook een fotoboek samengesteld over de reis, dat je hier kunt openen.

Guided visit CERN

Een driedaags bezoek met 35 leerkrachten en educators uit Vlaanderen en Nederland aan CERN, georganiseerd door SSVI. Op het programma: Synchrosycrotron, lezingen door Guillaume Durey (CERN Solvay Student Camps), Jeff Wiener (Teacher and Students programmes at CERN), Markus Joos (Beamline for Schools).
Bezoeken aan Science Gateway, ALICE Experiment, Data Center, Antimatter Factory en een science show.
De Wet van Murphy was ook actief: alles wat ook maar fout kon lopen IS ook fout gelopen: Guy [zijn vriend] afgemeld wegens ziekte, hommeles met de incheck in Brussel (de één wist niet van de ander), bomalarm aan de bushaltes in Genève (iemand liet zijn tas achter…); problemen met de grote groep aan de security op CERN (de receptie stuurde ons de foute weg op), badges die niet werkten, na 30 minuten ambulance nodig voor iemand die een ernstige flauwte kreeg (kwam gelukkig allemaal goed), interne bussen die plots niet meer beschikbaar waren, gidsen die niet konden worden gevonden (ziekte)… 
Maar [astronaut] Frank De Winne heeft mij ooit gezegd: ‘van elke tegenslag maak jij een opportuniteit’. En dus ook deze keer! Ik ging overal achteraan en kreeg heel veel hulp van mensen op CERN zelf. Zonder hen gaat het natuurlijk nooit. Het resultaat: het bezoek werd véél beter en uitgebreider dan oorspronkelijk gepland! 
De terugtocht was een heel ruige vlucht wegens zware storm. Maar ook dat was een belevenis.
 

Impressies van leerkrachten en educators

Enkele impressies van de reacties die ik van de deelnemers heb ontvangen. Er waren trouwens vertegenwoordigers van drie Vlaamse Volkssterrenwachten (Gent, Brugge en Ieper). 
 
‘In de schaduw van gigantische magneetringen en complexe detectoren ontstond een inspirerende atmosfeer waarin de passie voor wetenschap werd aangemoedigd. Terwijl we luisterden naar deskundige uitleg van gepassioneerde wetenschappers en de verhalen van de pioniers die hier hebben gewerkt, ontstond het besef dat de wereld van deeltjesfysica niet langer ontoegankelijk is, maar eerder een uitnodiging vormt voor toekomstige wetenschappers, onze leerlingen.
Het was een inspirerende trip die het vuur van nieuwsgierigheid aanwakkert en die leerkrachten en leerlingen aanmoedigt om de wereld van wetenschap te omarmen als een speelplaats voor hun eigen ontdekkingsreis. Met projecten als Beamline for schools en het CERN Teachers program staat de deur voor een waanzinnige reis open.
Het bezoek aan CERN fungeerde als een katalysator voor dromen over de mogelijkheid om jongeren te laten experimenteren, te verwonderen en bij te dragen aan het groeiende reservoir van menselijke kennis.' Christophe De Beule, IMB Brugge.
 
'Vanmorgen op tijd vanuit Gent op school geraakt. M'n eerste leerlingen komen eraan, maar dat zal geen les worden zoals anders voor de rest van de dag. Hoe zou dat komen. Wat een ervaring op alle gebied, moeilijk onder woorden te brengen. Maar vooral hoe jij alles soms last-minute nog moet flikken en het ook doet. Jij bent inderdaad de tegenpool van Pauli en daarmee is het ‘Jean-Pierre-effect geboren’. Dikke merci voor je ongebreidelde inzet die zelfs tot op de hoogste regionen van iets als CERN merkbaar was. 
Hou je nu maar wat rustig en geniet na, wij gaan hiermee aan de slag op onze beurt. Ik ga niets beloven, mijn datacenter is nog oververhit en de pré-processing is al aan de gang. De eerste virtuele ‘hersenspinsels’ beginnen zich al af te tekenen. Nu nog zorgen voor een energetische ‘botsing’ met de gepaste leerlingen om dit overweldigend momentum die ik meekregen over te brengen. Oei, de leerlingen zijn daar en kijken met vragende ogen, dit wordt leuk.’ Johan Vanbeselaere, Ieper.
 
‘Het was een onvergetelijke ervaring en fascinerend om de immense ondergrondse detectoren te zien die worden gebruikt om fundamenteel onderzoek te doen naar de kleinste bouwstenen van het universum. De passie en toewijding van de wetenschappers en die daar werken en rondleidingen geven, was inspirerend. Het gaf me een beter begrip van de vooruitgang die wordt geboekt in de deeltjesfysica en de ongelooflijke mogelijkheden die dit onderzoek biedt voor het begrijpen van het universum. Daar kunnen ik en mijn collega onze leerlingen laaiend enthousiast maken voor wetenschappen.’ Coen Martens, Philip De Vos.
 
‘Ik wil je bij deze nogmaals heel erg bedanken voor deze onvergetelijke trip naar CERN. Ik begrijp dat het voor jou een ware slijtageslag is geweest maar het eindresultaat is er dan ook naar. Het meest indrukwekkende vond ik het bezoek aan het ALICE experiment en de Antimatter Factory. De Vlaamse gids bij ALICE was laaiend enthousiast en vertelde zo begrijpelijk (letterlijk met handen en voeten) over zijn werk. Ik realiseerde me toen (en eigenlijk al een tijd) wat ik gemist heb toen ik een jaar of 16 was: als ik toen op school had geweten dat er zoiets bestond als CERN en kwantumfysica enzovoort dan had ik daar toen net zo enthousiast en geïnteresseerd over geweest als nu en had ik zeer waarschijnlijk een studie in die richting gedaan. Nu blijft het ‘alleen’ bij een hobby. Daarom is het ook zo van belang dat er studieprogramma’s zijn en projecten als SSVI om jonge mensen enthousiast te maken en mogelijk een richting te geven aan hun latere loopbaan.’ John, educator sterrenwacht Orion.
 
Ik ben blij dat ik dit kon meemaken. Ik heb vandaag mijn leerlingen een uitleg gegeven over de deeltjesversneller en hen warm gemaakt om deel te nemen aan de selectie voor het student camp. Er zijn er al verschillenden die gezegd hebben dat ze het gaan proberen.
De trein om meer Belgische leerlingen naar het CERN te krijgen is in gang gezet dankzij jou.’ Miel Ferdinande, Atheneum Oostende.
 
‘Langs mijn kant ook een heel oprechte dank dat ik mee kon voor dit onvergetelijke en super interessant, ‘once in a life-time’ bezoek aan CERN. Ik heb er elke seconde van genoten, nu alles nog wat laten bezinken en zo goed mogelijk memoriseren. Die 3 dagen waren echt wel nodig om alles te kunnen vatten en begrijpen wat daar allemaal gebeurt.  
Jij hebt alles heel goed georganiseerd. En toch komen er dan wat kinken in de kabel en afspraken die niet altijd nagekomen kunnen worden en jij weet dat telkens een oplossing uit je mouw te toveren. Nogmaals dank!' Erik Bryssinck, Kijkerbouw-SSVI.
 
‘Wat een geweldige 3 dagen heb ik mogen beleven, samen met een prachtige groep mensen! Respect voor hoe je het allemaal voor elkaar gekregen hebt! Al de moeite die je doet gaat natuurlijk niet onopgemerkt voorbij. 
De kennis die we allen opdeden zal verder uitwaaieren over een hele grote groep jongeren en volwassenen, zowel in de klassen, als in de sterrenwachten. Ook de kansen en de contacten die hieruit voortvloeien zullen voor een verdere verspreiding zorgen van heel wat kennis – over een ruim en breed publiek. Hoe mooi! Rest me nog jou te danken voor alles wat je mogelijk maakt op deze manier. Het was een echte top-driedaagse! Dank voor de slides (sprekers) ook; héél handig en interessant. Vanavond sta ik al op de sterrenwacht en ik ‘vrees’ dat de bezoekers sowieso over CERN gaan vernemen (waar het hart van vol is, loopt de mond van over, hé…)’. Monique Spitaels, Cozmix.
 

Artikel op CERN website (en meer)

Dit bezoek is ook niet onopgemerkt voorbijgaan bij de mensen van CERN zelf.  Vrijdagmorgen kwam de vraag of ik een artikel wou schrijven voor hun website. Dit wordt ook opgenomen op de pagina's van CERN and Society Foundation. Ik zal het waarschijnlijk op de manier doen waarop ik het hier neerpen: leerkrachten aan het woord. Er komt ook nog een podcast (vermoedelijk 14 maart) over SSVI en zijn 'nevenactiviteiten' bij Mike Simmons (US) in het kader van Astronomy4Equity.